Conform unei ierarhizări realizate de Society of Automotive Engineers, gradul de autonomie oferit de sistemele instalate la bordul unui automobil se împart în șase niveluri.
Nivelul 0
Este considerat ceea ce conduceam ieri, și încă este o componentă majoră a parcului auto. Omul controlează tot – direcție, frână, accelerație… Important de menționat, aici nu includem modele care sunt echipate cu sisteme de menținere a vitezei sau limitare a ei.
Nivelul 1
Suntem deja în prezent, aici putem include o bună parte din modelele produse astăzi. Sunt mașinile care sunt echipate cu sistem Cruise Control, mașina poate accelera autonom până la o viteză prestabilită. Mai putem include aici şi sisteme de avertizare la părăsirea benzii de rulare. Vorbim despre un grad de asistare redus, șoferul trebuie să fie în permanență atent la drum şi pregătit în orice clipă pentru a interveni.
Nivelul 2
O bună parte din modelele noi de la clasa compactă în sus, în versiunile complete de echipare oferă acest nivel 2 de autonomie. Sunt modele echipate cu sisteme care pot menține autonom banda de rulare, pot accelera şi frâna autonom. Sunt automobile care îi permit șoferului să se deconecteze fizic de la procesul de conducere, poate lua simultan mâinile de pe volan şi picioarele de pe pedalier. Dar în continuare trebuie să fie alert şi pregătit în permanență să preia controlul.
Nivelul 3
Este nivelul care îi sperie cel mai mult pe constructori. Dificultățile nu vin atât din perspectivă tehnică cât mai ales din capacitatea omului de a ”socializa” cu acest nivel de autonomie. În cazul nivelului trei, mașinile vor putea negocia autonom situații variate de trafic. Este un nivel care va putea fi utilizat preponderent pe autostradă sau în cazul unor ambuteiaje. Mașina va putea parcurge fără intervenția celui de la volan distanțe mari, va putea schimba singură benzile sau rula cu viteză redusă în ambuteiaje. Este un nivel care va permite un grad de deconectare mai profund omului de la activitatea de condus, ceea ce va implica o perioadă mai lungă de acomodare odată cu preluare comenzilor. Dacă cel de la volan se relaxează preț de câteva minute citind un ziar sau un mail, procesul de readaptare la parametrii condusului poate dura până la 10 secunde, ceea ce poate fi o vulnerabilitate. De aceea unii constructori se gândesc dacă să vină pe piață cu astfel de modele sau să sară direct la Nivelul 4. În acest moment, doar Mercedes-Benz S Class și Mercedes-Benz EQS au primit certificare pentru Nivel 3.
Nivelul 4
Intrăm pe tărâmul automobilelor complet autonome. Sunt modele care vor depinde şi de dezvoltarea rețelelor 5G, fiind necesar un trafic de date uriaș. Vor fi modele care vor putea negocia autonom marea majoritate a situațiilor obișnuite de trafic întâlnite pe parcursul unei călătorii. Totuși nu vorbim despre un automobil care poate rula fără prezența unui șofer la volan. Mașina știe să reacționeze la un anumit număr de scenarii, pentru restul.. este nevoie de om.
Nivelul 5
Sunt şanse ca aceste modele complet autonome să fie pe drumurile publice după 2045. Se așteaptă ca aceste modele să fie la același nivel din punct de vedere al negocierii situațiilor din trafic cu omul. Aici vorbim inclusiv de rularea de drumuri nemarcate, chiar şi drumuri neasfaltate, de situații extreme. Vor fi modele care nu vor necesitate prezența unui om la volan pentru a rula pe drumuri.
Până la nivelul 4, inclusiv, va fi nevoie de prezența unui șofer la volan. Dezvoltarea sistemelor electronice de asistență și prezența lor într-un număr tot mai mare la bord, în mod evident va contribui la desenarea unui scenariu mai sigur pe drumurile publice. O consecință directă a gradului tot mai mare de asistență va fi deconectarea factorului uman, pierderea antrenamentului. Ceea ce va contribui la o vulnerabilizare suplimentară a omului la volan. Dacă este necesară intervenția lui într-o situație limită pentru evitarea unei situații periculoase care nu poate fi negociată de sistemele electronice… aportul omului s-ar putea să fie sinonimă cu o amplificare a riscului.
De aceea, un curs de conducere defensivă, în viitor, s-ar putea să fie ceva ce va trebui bifat la intervale regulate.